Cina Taiping Bijak dan Bersatu Walaupun Berlainan Parti


Mengulas itu menghapuskan sekolah vernakular dan tentangan beberapa komponan BN nyata mengkategori mereka seperti kura-kura. sekejap keluar kepala sekejap menyorok di dalam tempurung kulit cengkerang.

Bila mana mereka mempersoalkan ketuanan melayu dan malaysian Malaysian dan saranan Mukhriz mereka takut pula, Kalau berani untuk berhadapan dengan kewujudan Malaysian Malaysia, mereka mesti berani untuk menghapuskan sekolah SRJK.
Barulah akan berhasil sebuah masyarakat Malaysia yang menggunakan satu bangsa dan satu wajah Malaysia.

Mereka juga berusaha menghapuskan parti Umno kerana kononnya UMNO parti perkauman. Bagaimana pula dengan SRJK. Tidakkah itu juga perkaumnan. Kerajaan BN telah bersetuju untuk memperkasakan sekolah kebangsaan dan semua parti sepatunyan memandang dari sudut positif usaha murni ini.

Apakah mereka takut Cina Malaysia hilang identiti seperti cina Indonesia?

Berbalik kepada tajuk di atas, Cina Taiping lebih bijak merangsang strategi mereka sejak awal lagi, Fokus saya ialah khusus untuk SRJK Hua Lian. Bermula dengan sebuah sahaja sejak awal penubuhan, hari ini mereka telah menambah beberapa buah lagi sekolah tersebut dengan nama Hua Lian 1, Hua Lian 2, Hua Lian 3 , Hua Lian 4 dan seterusnya.

Setiap sekolah mempunyaia jumlah pelajar melebihi 1000 murid. majoriti penduduk tipikal cina menghantar anak mereka ke sekolah tersebut.

Blogging dari A4 Terminal utama KLIA>

Advertisements

Anjing dengan tulang.Orang tamak selalu rugi



Semalam penulis dan keluarga ke Pulau Pinang untuk bersantai bersama ipar duai dan anak-anak buah.

Meriah sungguh dapat bersama sesekali. Masing-masing membawa makanan (potluck) untuk makan tengah hari di Pantai Batu Peringgi (peringgi bererti Portugis) betul ker?

Selesai jam 3 lebih kami beredar ke Majid terapung tak jauh dari situ. Indah sungguh masjid yang dijaga rapi oleh jawatankuasa masjid. setelah beberapa tahun ia masih kekal cantik da bersih. Tiada apa yang cacat dan rosak.

Bersebalahnya ialah Apartment mangsa tsunami yang juga cantik dan tidak nampak cacat celanya, jelas menunjukkan penghuni apartment tersebut yang rata-ratanya kaum nelayan dapat menjaga kebersihan dan keceriaan sekitar kawasan perumahan mereka. Tahniah.

Destinasi seterusnya ialah untuk melihat kesan kerosakan yang dibuat oleh penganjur pertandingan tennis oleh bekas lagenda tennis dunia di padang kota. Jelas menunjukkan penganjur bersifat seperti ‘anjing dengan tulang’ atau seperti ‘burung terbang dipipiskan lada’

Bukan saja kerosakan yang teruk tetapi gelanggang yang sangat mahal tersebut lembang lembik atau tidak rata. langsung tidak sesuai untuk permainan tennis . Akibatnya penganjur terpaksa membuka semula projek yang bernilai berjuta ringgit yang tidak membawa sebarang hasil.

Tiket bermula RM188, RM288, RM388 dan seterusnya berdasarkan angka 88. Penulis seorang peminat tennis dan pemain tennis seketika dahulu. berhenti akan kecederaan tulang belakang semasa bergimnastik. Memang dah pasang angan-angan untuk melihat pemain idola Bjorn Borg. Mujurlah tiket belum ditempah, kalau tidak rugi saja wang tersebut.

Ternyata projek tersebut adalah dibuat tergesa-gesa antara penganjur dengan kerajaan negeri. Akibatnya ia gagal disiapkan mengikut jadual yang ditetapkan. Kerajaan Dap Pulau Pinang malu besar tetapi Pakatan Rakyat diam membisu seribu bahasa. projek gagal terpaksa di senyapkan.

Andainya projek tersebut dibuat oleh kerajaan BN. Berguni-guni atau berbulan lama ia akan menjadi bahan kritikan.

Kelentong Anwar di Majlis Penutup Kongres PKR.


Kelentong Anwar mengenai kuasa raja-raja. Kalau di halusi konsep Rukunnegara, dialah yang membelakangkan semua 5 prinsip rukunnegara.

Hari ini dia pandai memusing cakap soal raja melayu. jelas dia ingin menggunkan institusi raja untuk membolehkan dia di lantik menjadi PM.

Teringin untuk merampas kerusi Pas di P 36. Tamak haloba jelas terpancar di mindanya.

Teringin memerintah Sabah dan Sarawak pula. Kononnya 40 tahun merdeka tetapi dipinggirkan. Ingin menutup cerita peruntukan berbilion ringgit yang dikhaskan untuk memajukan Borneo. Sabah dan Sarawak hari ini jelas membangun dengan drastik setelah merdeka melalui Malaysia.

Anwar kata sekarang kita mereka tetapi umno merompak hak peribumi. Siapa yang rompak siapa penyamun. Anwarlah bapa penyamun dan perompak harta rakyat. Diit Freemason bagi untuk musnahkan politik Malaysia, tetapi duit tersebut tak sampai kebawah, dia dan kunco-konconya sapu bersih.

Lawan tetap lawan. itulah bahasa orang kecewa. Tiba-tiba ingin membela kaum peribumi di Sabah dan sarawak. Sewaktu beliau berkuasa dalam UMNO apa yang dia lakukan untuk memajukan Sabah dan Sarawak. Tak ada apa pun.

Cina, Melayu, Dayak , Melanau tak memerlukan khidmat PKR. Besar hajat penyagak ini untuk merubah peta politik Borneo dengan harapan membantu dia ke PutraJaya. Perompak yang ingin merompak Putrajaya. Muka tak malu. Bukan main. Dalam masa yang singkat untuk menawan Putrajaya.

Benci kepada rasuah? dialah bapa sehgala rasuah. Habis modal dah. bercakap tak sampai 10 minit,Pemimpin yang kehabisan modal.

Punah Pkr. Punah Anwar ajjuburi al dajali.

KISAH SEORANG ANAK DESA YANG MISKIN


Kisah benar seorang pensyarah



Ada sorang pelajar, bernama Baha(bukan nama sebenar) seorang budak kampung datang dari Utara. Mula-mala saya tak perasan, sebab tersorok celah-celah 200 pelajar lain. Hari demi hari bulan demi bulan saya mula mengingat nama semua pelajar . Baha budak kebanyakan. Sama seperti pelajar-pelajar lain. Dia tak berapa bijak. Markah tidak tinggi, sederhana sahaja.

Seorang pendiam, muka kampung, hitam berkilat, kaki penuh parut. Jarang –jarang bertemu dengan saya, mungkin dia takut, malu atau benci kepada saya. Saya pun kurang pasti..

Saya mula perasan Baha bila saya nampak budak laki pada kolar baju berlapik sapu tangan. Saya teringat semasa saya kecil dulu pun ada berbuat demikian. Bukan apa , tak mahu bagi kolar baju berdaki. Mula-mula saya nak tergelak. Tapi lama-lama saya mulai beri perhatian kepada si Baha ni.

Lama-lama saya juga banyak perasan sifat-sifat dan keterampilan dia. Sah, saya pasti Baha hanya ada dua helai baju sahaja. Dalam seminggu tu dia akan ulang-ulang pakai dua baju yang sama. Samada baju kemeja kelabu cair taik anjing yang dah terlalu lusuh dan koyak sikit kat lubang butang lengan kanan atau baju T putih yang ada iklan minuman dan pastinya baju dapat free.

Walau nampak daif, Baha sentiasa kemas dan berusaha (dengan kolar berlapik takut berdaki) sedaya upaya untuk nampak stail. Baju sentiasa masuk dalam. Seluar slack hijau warna unifom sekolah menengah (memang seluar sekolah menengah pun) dan dua helai lagi seluar jean tak branded . Kasut Baha hanya sepasang. Kasut kulit (atau PVC) hitam, lusuh dan terngaga sikit tapak depan belah kanan.

Hari-hari berjalan kaki dari asrama panjat bukit UiTM, saya perasan nganga tapak kasut Baha makin besar tetapi dalam serba kedaifan, Baha tak sekelit pun nampak menyesali atau merana dengan kekurangan nya, jauh lagi mengharap simpati.

Dia bercampur gaul dengan pelajar-pelajar lain seperti biasa . Baha tak pernah ponteng kelas. Walau tak berapa pandai, dia rajin. Jarang bertanya soalan. Banyak menghabiskan masa di perpustakaan saya dimaklumkan, tetapi pelik tak pandai-pandai.

Minat saya memerhatikan si Baha, semakin mendalam sampai satu hari saya buat ujian untuk mendapat beberapa kepastian. Saya menyuruh pelajar saya buat kerja rumah yang berganda.

Saya suruh buat latihan melukis secara drill iaitu berterusan. Kena guna banyak kertas lukisan. Esok saya suruh hantar. Pagi-pagi lagi atas meja bertindan sketch book. Seorang ada yang hantar tiga, empat sketch book yang mereka kampuh menjadi satu. Bermakna mereka terpaksa membeli banyak sketch book.

Hasil kerja Baha TAK ADA. Puas saya mencari tak juga jumpa. Tak mengapa. Saya relek dulu dan terus masuk kelas.

Dalam minda atau kepala otak saya memikirkan kenapa budak Baha ni tak menghantar kerja. Walau saya mempunyai andaian tapi saya tak buka langsung cerita tugasan yang saya beri, seolah-olah saya tak ada masa nak cek.

Petang tu sebelum tutup pejabat saya memeriksa sekali lagi, terjumpa satu sketch book bertulis Baha bin Sipolan di atas meja saya . Sketch book tu lain dari yang lain. Saya meneliti betul-betul, rupanya dia buat sendiri sketch book tu dari kertas SURAT KHABAR lama.

Baha semakin hari saya perasan macam mengelakkan diri dari saya. Saya buat tak faham sahaja takut dia suspek saya memerhati gerak geri dia.

Seperti biasa dari jauh saya nampak dia ceria dan bersemangat dikalangan kawan-kawan. Sesekali saya merapat meja dia, saya nampak koyak kasut dia dah dililit dengan selepin tape. Koyak di lengan kanan semakin luas. Tuala sapu tangan dikolar tetap maintain. Seluar jean tanpa brand, bersih tak setitik ada kesan cat pun tumpah. Baha memang stail , tapi hari tu saya rasa sebak. Tak sampai hati saya melihat dia serba kekurangan.

Balik rumah, selepas makan malam, saya bercerita kisah Baha kepada isteri saya. Terkedu juga isteri saya.

Hari Ahad tu saya mengemas almari, saya kumpul baju-baju lama dan seluar saya yang saya dah tak pakai (yg masih elok sangat2) Lalu saya minta isteri saya lipat elok-elok dan masukkan ke dalam beg plastik. Saya ada sepasang kasut kulit yang jarang-jarang saya pakai kerana agak sendat pun saya masukkan dalam beg tersebut. Saya nak bagi kepada Baha .

Hari Isnin saya bawa beg plastik tu masuk pejabat saya .sambil memikir bagaimana nak menyerahkan beg tersebut kepada Baha. Takut Baha malu nak terima. Takut dia menolak kerana tak mahu simpati dan empati.

Akhirnya saya memanggil Baha masuk kebilik saya . Saya memulakan cerita lain dahulu. Cerita hal buku sketch book yang dia hantar lewat tu.

Dia minta maaf lewat kerana sketch book dia tak kering lagi pagi tu. Rupanya Baha pergi kutip surat khabar lama di library, dia sapu cat putih (emulsion) bagi jadi kertas putih untuk dia buat lukisan. Tiap muka surat dipotong empat, dikampoh jadi buku lukisan. Cat tu agak lambat nak kering. Jadi dia bantai lukis atas kertas yang lembab.

Memang la tak menarik , tapi dalam hati saya , ini lah hasil kerja yang paling saya teruja. Kenapa? Dalam situasi kritikal, Baha berupaya menyahut cabaran dengan penyelesaian tugas yang amat kreatif, innovatif dan sensitif.

Walaupun lukisan beliau tak berapa menjadi (sebab permukaan lembab), tapi saya cukup terpikat. Tak sedikit pun Baha mengisyaratkan alasan tak dak duit nak beli sketch book.

Baha memang bergaya. Saya tahu dia tidak berduit. Dia rajin ke library kerana di situ saja ada mesin water-cooler. Baha tak pernah merungut, tak pernah mengeluh.

Sebelum Baha keluar bilik saya, dengan bersahaja saya buka cerita fasal baju-baju saya yang dah tak boleh pakai dan niat saya nak sedekah kepada Baha. Sambil saya menghulur beg plastik putih. Baha seperti tergaman. Malu-malu dan tergagap-gagap sedikit semasa mengucapkan terima kasih tapi dia tidak memandang muka saya.

Saya tak kisah, saya tahu Baha segan dan mungkin sebak. Selepas tu saya termanggu seorang diri dalam pejabat saya mengenangkan nasib Baha. Lega tiba-tiba. Tak tahu kenapa terasa seperti menang perang Badar.

Esok pagi-pagi saya tak sabar untuk melihat Baha tetapi saya kena buat biasa slumber relek. Jangan nampak sangat, takut Baha malu dan segan. Dari jauh saya nampak kelibat Baha turun bukit jalan kaki. Rupanya tak berubah. Baju seluar dan kasut yang sama. Mungkin dia tak sempat nak pakai pakaian yang amba bagi semalam. Tak mengapa.

Saya tunggu esok bagaimana ? Esoknya Baha datang kuliah berpakaian yang sama. Tak berubah langsung. Saya musykil dan hairan kenapa ? . Dia tak sudi kah? Malu nak pakai kah?. Memandangkan cuti awal semesta dah nak bermula, (cuti seminggu ja) mungkin Baha nak pakai lepas cuti agaknya kot saya mengagak lah. Mungkin dia nak nampak lain sempena buka cuti, andaian saya sahaja. Takkan kasut saya tak muat kot atau seluar slack saya bagi tak boleh pakai. Saiz dia dengan saiz saya tak lah berbeza sangat walau dia muda tapi badan saiz lebih kurang saya.

Lalu cuti awal semester pun bermula.

Cuti awal semester berakhir.

Pelajar-pelajar mulai masuk kelas semula. Mata saya melilau mencari Baha yang berwajah baru.

Anda tahu apa jadi?…… Baha masih berwajah dulu. Baju kemeja kelabu tahi anjing yang sama. Koyak di lengan berjahit rapi dah. Kasut kulit koyak dah digam rapat ,tak pakai selepin tape dah.

Kemusykilan mencuit benak minda saya . Tak boleh jadi nih.

Petang tu sebelum balik saya panggil Baha masuk pejabat saya. Saya bertanya mengapa dia tak pakai pakaian yang saya bagi dulu? Tak muat ka? Tak sudi ka?.

Baha gagap lagi, tapi dia cepat-cepat menjawab. Memang dia berkenan sangat pakaian tu, berterima kasih sebanyaknya kepada saya , dalam serak-serak Baha berkata pakaian tu dia bagi kat abang dia di kampung, sebab abang dia nak pergi interview kerja. Abang dia lebih memerlukan dari dia.

Saya terdiam. Sebak dalam hati tak terperi. BAHA MEMANG HEBAT.

3 cerita hari ini petang ini.


Cerita 1
Sewaktu ke bandar warisan petang tadi penulis melalui Jalan Kamunting Lama (Klian Pauh) sewaktu melintas penjara tertua dinegara ini , penulis melihat dua buah Myvi yang diletakkan di tepi bahu jalan sebelah penjara.

Ini bukan kerja orang Taiping. Orang Taiping meletakkan kenderaan di tempat yang disediakan.

Mereka ialah peguam berdasarkan inferen yang dibuat dengan melihat warna dan kod etika pakaian mereka. Seorang lelaki dan dua perempuan. Masih muda dan yang membanggakan ialah mereka itu orang melayu yang masih muda. dan seorang lagi ialah pegawai polis wanita berpangkat pegawai berdasarkan bid di bahunya. Keempat-empat mereka berwajah ceria dan tentunya akan menemui banduan yang kesnya berat sangat .

moral of the story ialah penulis berbangga dengan pencapaian mereka. Baru-baru ini seorang peguam telah bercerita betapa teruknya seorang peguam muda cina lulusan luar negeri tak reti berbahasa melayu dengan betul dan elok di dalam mahkamah.

Cerita 2
Sewaktu menunggu giliran menggunakan mesin ATM penulis melihat gelagat-gelagat pengunjung bank yang terdiri dari pelbagai kaum yang sibuk menggunakan mesin. Ada lelaki cina menggunak bahasa cina berurusan dengan mesin. jeling di depan seorang perempuan cina muda lagi menggunakan bahasa melayu dan jeling lagi ke kanan seorang lelaki indian juga menggunakan bahasa melayu. jeling lagi kebelakang seorang nyonya juga menggunakan bahasa melayu.

Moral of the story
Bahasa Melayu di terima oleh semua kaum. yang guna bahasa cina tu dari jauh penulis boleh kategori sebagai cina tipikal.

cerita 3
Sewaktu singgah di sebuah premis perniagaan penulis di sambut oleh seorang pemuda india, Penulis pun bercakap tamil sepatah dua. tersenyum lelaki dan dua orang lagi jurujual yang yang berbangsa india. setelah selesai membeli penulis tiba di kaunter bayaran. Di tepi mesin ada sebuah radio kecil yang berkumandang lagu tamil. Penulis buat-buat tanya kepada gadis cina yang menjaga mesin wang. “awak fahamkan lagu tamil tu” terperanjat dia sambil menjawab “Bukan saya buka mereka yang buka” fahamlah ia di maksudkan kepada gadis india tadi.
Penulis mencelah lagi. “lagu ini lagu moden, lagu klasik india baru sedap dengar macam Sathia menyanyi dalam filem Man Laksa, You ada tengok kan Man Laksa?” lantas dia menjawab “Tarak tengok la” Penulis tanya lagi “rumah ada astro?” dia jawab “Ada”.

Moral of the story
Telinga rakyat Malaysia boleh dengar semua lagu dari berbagai bangsa. Gadis cina tu pun leka mendengar lagu tamil.

Moral kedua.
Abang Mamat buat filem Man Laksa dengan memasukkan unsur masyarakat majmuk adalah sangat baik tetapi ditayang dalam astro berpuluh kali pun budak india tu tak tengok.

Komen saya di Blog Perak Bangkit untuk respon kepada Mat Kilau


Cadangan Mat Kilau untuk sembelih cina dan keling tak boleh diterima pakai.Mereka tak bersalah.

Yang bersalah adalah orang yang mengusulkan supaya masyarakat kita bergaduh dan membenci antara satu sama lain.

Tugas kita ialah membetulkan minda mereka yang terpesong.

Tetapi menjadi tanggungjawab Islam untuk berjuang dan berjihat seandainya kita diserang secara aggresif seperti zaman nabi dahuli.

setakat ini masih boleh bertahan. Melayu tidak pernah menjemput cina dan keling datang ke Malaysia.

Mereka datang kerana kerelaan hati mereka untuk mencari kekayaan di bumi melayu. dan sebahagian mereka datang kerana terikat dibawah perjanjian coolie.

Mereka ini ramai yang bujang tidak berkahwain dan akhirnya bila tua dan tidak mampu bekerja, mereka akan tinggal di rumah kebajikan British yang diuruskan oleh hospital penjajah. itu coolie cina majoritynya.

keling datang sebagai coolie juga untuk kerja di ladang getah, tukang buat jalan, buruh angkut sampah dan najis.tukang sapu di jabatan kerajaan dan sebagainya.

Satu puak lagi orang cina datang kerana megikut ketua mereka seperti kapitan cina. Mereka kaya dan datang ke sini dan membuka lombong bijih, buka ladang getah, buka premis perniagaan dan sebagainya. Mereka dari golongan bangsawan cina yang kayaraya.

Bangsa melayu juga adalah pelayar dan pedagang dari alam melayu nusantara.

Keturuanan penulis sendiri adalah berasal dari sumatra, makasar, cina dan pattani. Itu dunia kita, alam melayu besar dan luas. Malaysia atau tanah melayu atau malaya adalah sebahagian gugusan kepualauan melayu.

Melayu bercakap melayu berkopiah, beragama islam dan bersultan.

Kaum pendatang hanya ada kapitan dan ketua kongsi atau klan. keling ada suku kasta mereka dan mereka sendiri tidak sependapat dalam soal kasta.

Oleh itu melayu adalah tuan dan tuan yang tidak memiliki hamba. cina dan keling bukan hamba kita.

ketuanan melayu bererti kita mesti dihormati , bukan di herdik dan di hina seperti sekarang.

Cina singapura tidak menggelar mereka ketuanan cina tapi lihatlah ketuanan melayu di rampas dan hari ini melayu hanya temukut ditepi gantang.

Hayatilah lagu Tan Sri SM Salim dan M.Nasir.

December 2, 2008 7:48 PM

Delete

HANYA WUJUDKAN SATU JENIS SAHAJA SEKOLAH DI MALAYSIA.


Untuk melahirkan bangsa Malaysia yang berbahasa Malaysia , sekolah-sekolah SRJK(T) dan SRJK (C) serta sekolah-sekolah menengah dan sekolah tinggi cina perlulah di kebangsaankan.

Dengan kata lain dihapuskan terus sekolah jenis perkauman ini. Fahaman kuno zaman penjajahan yang terdapat dalam minda pemimpin cina dan india perlu di ubah. Budaya pecah dan perintah yang diwujudkan penjajah perlu diketepikan sekarang.

Satu penjenamaan semula perlu dibuat. Penyata Najib 2009 perlu di lakukan. Kalau dahulu kita ada penyata Barnes-Fenn wu 1950, Penyata Razak 1956 Rahman Talib 1960 , Akta Pelajaran dan kini satu penyata baru perlu digubal.

Saya pernah bertemu dengan ramai guru-guru sekolah T dan C ini. Mereka yang terdiri dan kaum cina dan india tidak menghantar anak mereka ke sekolah T dan C ini, sebaliknya mereka lebih selesa menghantar anak mereka ke SRK atau sekolah mission kerana anggapan mereka anak mereka akan lebih terbuka pemikirannya. Sekolah tersebut ialah seperti St George, Methodist, Convent dan sebagainya.

Hari ini sekolah mission ini sikit sebanyak telah menjadi sekolah kebangsaan dengan semua subjek diajar seperti sekolah kebangsaan.

Kerajaan telah berusaha untuk memperkasakan sekolah kebangsaan supaya ia menjadi pilihan ibubapa pelbagai kaum. Usaha ini kurang berhasil setakat ini.

Di Taiping sekolah-sekolah rendah kebangsaan hanya terdapat murid melayu, india dan lain-lain keturunan seperti pakistan, punjabi dan siam, murid cina tetap ke SRJK(C) dan sedikit di sekolah mission. Itu pun kerana ibubapa mereka adalah bekas pelajar sekolah misson.

SRJK(T) pula terletak di ladang-ladang getah dan di sinilah berhimpunnya murid-murid dari kaum india.

Di Taiping terdapat sebuah sekolah tamil yang lokasinya di dalam bandar iaitu SRJK(T) YMHA dan sebuah lagi di Kg Expo Kamunting. SRJKT Kamunting dahulu menumpang di tanah tentera di Jalan Kelian Pauh. Sekolah ini sepatutnya di tutup terus dan bukan diganti baru. Hari ini tak pasal-pasal terdapat sebuah sekolah tamil yang besar di kampung tersebut dengan murid yang sedikit.

Mujurlah tidak terdapat sekolah menengah tamil di Malaysia, ini kerana dari sudut sejarah , orang India hanya mahukan anak mereka mendapat pendidikan awal dalam kurikulum india dan satu lagi ialah mereka tidak berkemampuan untuk mewujudkan sebuah sekolah menengah tamil.

Begitu juga sekolah menengah dan sekolah tinggi cina, hanya wujud di bandar-bandar besar. Di pekan-pekan kecil anak-anak cina ke sekolah menengah kebangsaan juga kerana terpaksa.

Paling pelik sekali hari ini terdapat sekolah rendah cina yang hampir tiada murid tetapi masih dikekalkan.

Pernah disiarkan sebuah sekolah rendah cina hanya mempunyai 1 guru besar, 1 guru penolong dan 1 murid india.

Banyak lagi sekolah jenis ini yang hanya bergantung kepada murid melayu dan india untuk hidup.

Ini semua kerana politik parti cina yang berdegil dan enggan menutup sekolah tersebut.