APA HAK PAS UNTUK PROTES KEKEJAMAN ISRAEL?


Semua orang  tahu bahawa misi bantuan kemanusian untuk Gaza telah dilakukan oleh badan dunia NGO dan Malaysia turut serta. Kebanyakan dari Malaysia ialah membawa bendera kerajaan Malaysia. Tak ada bendera Pas.

 Dalam misi keamanan itu juga turut diwakili oleh YB Nizar. tapi jangan perasan bukan Nizar penderhaka, Misi bantuan ini melibat wang yang banyak oleh kerajaan,

Pagi tadi berita sedih yang mengejutkan dunia, 16 maut dan 60 cedera parah diserang oleh tentera rejim dengan mendarat di atas kapal mengunakan tali dari helikopter

Esok Perkasa dan lain-lain NGO akan membuat bantahan di hadapan kedutaan Amerika dan UN. Pas pun sibuk kacau daun. pada hal sekor orang Pas pun tak terlibat dengan misi tersebut.

Sudahlah Pas,,,,,pergi tidur lah esok atau pergi dengar ceramah tok guru bab undi dap buleh masuk syurga

Advertisements

HASSANAH DUNIA HASSANAH AKHIRAT



Dalam doa kita setiap hari kita akan menyebut 2 ayat di atas, memohon kepada allah semoga diberikan kebahagian di dunia dan juga kebahagian di akhirat. Setiap insan berharap akan memperolehi apa yang diimpikan didunia. Setiap insan berharap kehidupan yang baik, baik dari segi ekonomi , politik dan sosial.

Walaupun harga barang semakin meningkat, ia tidak menjejaskan daya beli kita, restoran dan pasaraya masih sesak dengan pelanggan, walaupun harga minyak sudah meningkat 300 peratus kita masih mampu membeli bahan bakar untuk kereta dan motosikal. 

Jumlah kereta semakin bertambah dan kesesakan dijalan raya tetap berlaku walaupun dilebarkan sebesar Sungai Pahang atau Sungai Sarawak. 

Dahulu sebuah kereta mini 850cc harganya RM 3 ribu lebih tu pun tak ramai yang mampu beli, tahun 70an sebuah honda cub 70cc harganya Rm 800 ringgit, itu pun boleh bilang dalam kampung ada berapa biji sahaja, hari ini motosikal yang dah lama sikit dibuang-buang sahaja, ( minyak naik sejak peperangan Mesir-Israel 1967, Perang Iran-Iraq dan perang Nato-Iraq)

Hari ini setelah merdeka 53 tahun negara telah berjaya membangun dengan cukup pantas. Manifesto pilihanraya pertama 1955 oleh Perikatan telah direalisasikan dan melebihi apa yang dijanjikan. (rujuk entry sebelum ini). 

Kerajaan yang diberi mandat untuk memerintah, telah berjaya menjamin sumber makanan tidak terjejas. Kerajaan juga berjaya menyediakan pekerjaan kepada warganya sama ada dalam sektor kerajaan atau pun swasta. Sumber guna tenaga terlalu banyak dan menyebabkan tenaga kerja diimport dari luar. Ini tidak berlaku dalam tahun 60an dan 70an.

Bagaimana pun ada insan yang malang kerana gagal dalam kehidupan, berita tv1 jam 8 malam tadi masih mendedahkan ada lagi manusia yang malang dan tinggal dirumah yang buruk dan robek. Sudah tentu keluarga dari negeri jelapang padi itu mengharapkan sumbangan orang ramai atau kerajaan agar dapat berteduh di dalam sebuah rumah yang lebih selesa. 

Nak salahkan mereka kerana gagal pun tidak boleh juga. Ini kerana tahap pemikiran mereka setakat itu saja. Mahu tidak mahu, kerajaan terpaksa membantu. Akan tetapi jika terus dibantu , penyakit masyarakat ini akan terus berpanjangan. Makin ramai akan mengaku susah dan miskin semata-mata kerana mahukan bantuan kerajaan.

Pernah satu ketika dahulu dalam rancangan tv3 Bersamamu telah mendedahkan mereka yang daif dan miskin, tetapi bila kes dirujuk kepada JKKK lain punya bunyinya. Mereka sudah mendapat banyak bantuan kerajaan , untuk masuk TV3 mereka ada yang menyorok barang-barang elektrik di dalam hutan, begitu juga motosikal dan kereta juga disembunyikan dari pihak tv3.

Sabtu 29 Mei 2010 RTM telah menyiarkan satu rancangan aduan rakyat yang menunjukkan masalah banjir di Kampung Pasir Kamunting, banjir disebabkan pembinaan landasan keretapi kembar. Yang peliknya kenapa Wan Kamaruddin tidak berjumpa dengan Ketua Kampung terlebih dahulu. Sebalik menemuramah penduduk dan wakil rakyat iaitu YB Dato Muhammad Zahir Dato Khalid. 

Penduduk kampung tersebut merupakan peneroka tanah kerajaan dan mereka ialah dari kumpulan akhir dan tanah yang kosong yang dapat pada mereka ialah kawasan berpaya dan berhampiran dengan sungai.

Kejadian air naik juga bukan kerap berlaku, saperti kata Dato Zahir , beliau sering melawat kawasan tersebut dan banyak bantuan telah dihulurkan. Ketua kampung Hj Ismail Yeob Hamid telah juga berasa kesal dengan pendedahan dalam tv tersebut. Ia seolah-olah satu sabotaj untuk merosakkan imej beliau dan juga wakil rakyat . 

Ketua kampung juga mendedahkan bahawa di situ kerajaan telah membina 6 buah rumah PPRT tetapi sampai sekarang penerimanya belum membuat bayaran sesenpun. Manakala banyak lagi permohonan diterima untuk membina rumah yang sama, Cuma masalahnya mereka tidak mempunyai tanah. Jika ada tanah milik waris pun sudah memadai untuk memohon bantuan rumah PPRT.

Motif utama tajuk di atas ialah kerajaan negeri Kelantan. Nik Aziz merupakan seorang menteri besar yang gagal membawa pembangunan kepada rakyatnya. Ini menyebabkan anak-anak Kelantan bersepah di Lembah Kelang dan Johor untuk mencari rezeki, yang bijak akan berniaga dan kurang berkemampuan mereka akan makan gaji. Kelantan terus mundur.

Bagaimana pun Nik Aziz cukup bijak dalam pentadbiran beliau, beliau mengajak rakyatnya melupakan pembangunan dan mengajak rakyatnya mengutamakan akhirat. Nik Aziz lebih bersifat tok guru dan tugas utamanya ialah memberi ceramah akhirat lebih daripada usaha membangunkan ekonomi negeri. 

Bila bercakap mengenai pembangunan Nik Aziz berkata yahudi dan nasrani pun membangunkan negeri. Bagi nya yang penting ialah akhirat. Hmm kalau macam tu Nik Aziz eloklah letak jawatan dan jadi tok guru sahaja, dan biarlah negeri ditadbir oleh orang lain yang lebih arif dalam memberi hassanah didunia dan tok guru teruskan memberi hassanah diakhirat.

Akan tetapi adakah benar ilmu akhirat yang diajarkan oleh Nik Aziz? Setakat ini apa yang dapat dinilaikan, dunia pun tak lepas,  akhirat pun tak lepas. Entah apa ajaran yang dibawa tok guru pun tak pasti. Banyak yang menyeleweng dari landasan sebenarnya.

SUKARELAWAN MALAYSIA DALAM MISI BANTUAN KEMANUSIAN GAZA


malaysian volunteer on board are 11.. 

1. norazman samsuddin 

2. dr syed halim 

3. dr arba i shawal 

4. dr ir salamat  ( Taiping Perak)

5.mohd nizam awang (haluan palestine) 

6. ustaz al hani (gabungan ngo penang) 

7. rep of GIM 

8. rep of MUSLIM CARE 

9. sdr jamaluddin ilias (yayasan amal) 

10. shamsul (astro) 

11. ashwad (awani)… please find the missing names if you know

BANTAHAN DAN SOLAT HAJAT MENENTANG KEZALIMAN ISRAEL DI GAZA


Esok 1 Jun 2010 Selasa dijemput semua warga kota dan desa, Islam dan bukan Islam, mari lah sama-sama berhimpun untuk menyuarakan bantahan kita terhadap kekejaman tentera Israel yang menyerang kapal bantuan ke Gaza di hadapan kedutaan Amerika jam 9.00 pagi esok.

Pada malam esok juga bersamaan 1 Jun 2010 akan diadakan solat hajat di Masjek Jamek Kampung Baru Kuala Lumpur

Seru lah saudara mara dan sahabat-sabahat untuk bersama-sama mendoakan keselamatan ke atas konvoi bantuan kemanusian tersebut. PERKASA

YAHUDI MENERUSKAN KEZALIMAN TERHADAP GAZA


16 killed in Israeli attack on aid flotilla

Monday, May 31st, 2010 16:07:00

JERUSALEM: Israeli forces on Monday attacked an international flotilla carrying aid to besieged Gaza, killing up to 16 and wounding more than 30 others, an Israeli television reported.
The clash happened after Isreali soldiers tried to stop the flotilla from reaching Gaza. Israel’s private Channel 10 television, cited by China’s Xinhua news agency, said Israeli forces opened fire after being attacked by a number of passengers.
The Isreali Army Radio also put the number of deaths toll at up to 16, saying that more than 30 others were injured.
The flotilla consisting of six ships were carrying about 10,000 tonnes of aid and activists who were making an attempt to break the blockade on Gaza.
Israeli commandos dropped from a helicopter onto the deck of a Turkish ship at about 4:30 a.m. and immediately opened fire on unarmed civilians, said a twitter of the human rights group Free Gaza Movement.
Israel Defence Forces (IDF) spokesman’s office cannot confirm any of the report at the moment.
Sources told Xinhua that seven of the injuries were admitted to Israel’s Rambam Medical Centre in Haifa. The hospital’s spokesman David Ratner said that a 20-year-old, moderately hurt man was delivered by a chopper from the sea, but denied that he was from the aid ship.
Live image shows that Israeli soldiers from the helicopter and a number of speedboats boarded one of the ships at night. Activists wearing life vests were treating what appeared to be injuries for unknown reasons.
The English channel of Qatar’s Al Jazeera television said the clash happened in international waters off the Gaza coast after activists ignored Isreali order to turn back.
The flotilla had set sail from a port in Cyprus on Sunday and was expected to reach Gaza by Monday morning, Al-Jazeera reported.
The flotilla, originally made up of nine ships from Turkey, Britain, Ireland, Greece, Kuwait and Algeria, were carrying cement, water purification systems and wheelchairs. One of the ships had not arrived and two others had been damaged.

SOALAN BENGONG-BENGONG DALAM PERBICARAAN LIWAT : SAIFUL vs AL-JUB


Karpal Pening, Dia Dah Tak Tahu Nak Tanya Apa Lagi. ? Kes liwat anwar bersambung hari ini, karpal selaku peguam harapan anwar kelihatan sudah tiada harapan lagi untuk menjadi peguam, mana tidaknya, segala soalan yang di tanya oleh karpal langsung tidak masuk akal dan langsung tidak ada kaitan dengan kes liwat anwar. 

Antara soalan-soalan bodoh yang karpal tanyakan pada saiful dalam prosiding pagi tadi. “Semasa kamu darjah berapa, ayah dan ibu kamu bercerai”? “Karpal bertanya saiful tentang adik perempuannya saidati yang mengikut seorang lelaki berkahwin di thailand” Ini apa punya soalan yang karpal tanya ni? ada kaitan ke kes liwat dengan dengan mak-bapak saiful bercerai, ada kaitan ke adik saiful kawin di thailand dengan kes liwat? kalau karpal tanya soalan pasal kawin di thailand pada anwar mungkin logik la kut, pasal anwar dan wan azizah memang kahwin kat siam. 

Barisan peguam anwar sekarang ni dah mati pair, mereka semua tahu yang perbuatan liwat itu betul-betul berlaku tapi untuk menyelamatkan anwar mereka terpaksa mencari kesilapan taknikal untuk membela anwar supaya dia dilihat tidak bersalah, hanya dengan cara itu sahaja anwar mampu di bebaskan. 

Kita kena ingat balik sewaktu anwar di bebaskan dari kes liwatnya pada tahun 2004 dulu, semua hakim bersetuju yang ada berlakunya perbuatan liwat itu, tapi atas kesilapan dan kesalahan taknikal seperti tarikh, tempat dan masa, anwar ibrahim di bebaskan dengan undi 2-1. DarulEhsanToday-DET