Rkyt Msia vs Eropah/Amerika


Image

Jom lihat realiti dan ragam org kito. Tulisan den ni lobih kurang mcm sesi mengumpat kek kodai kopi kampung korang. Ngeee…

1] Korang perasan tak bilo org kito boli kereta atau motorsikal dio akan tambah mcm-mcm pd kenderaan tersebut bagai nak rak. Boli keto kancil yor, tapi ekzos turbo bai. Boli keto Saga FLX tapi sport rim mcm BMW. Install spoiler mengalahkan keto racing. Kalau bab motorsikal jgn cito la. Tanyo mat rempit, apo yg diorg tak ubah? Semuo bulih ubah bai. Kalau piston tu diorg mampu ubah jadi bentuk piramid supayo moto tu bertambah laju, pun diorg akan ubah geng. Retinya org Msia ni bilo boli kenderaan diorg akan ubah dan tambah aksesori mcm kenderaan idaman mereka.

2] Kalau kenderaan idaman mereka Ferari, keto Kancil tu diorg akan ubah kelihatan mcm Ferari. Nak boli ferari tak mampu. Yg termampu kancil yor. Jadi kancil tu lah jadi mangso kono ubah sano sini. Berbezo dgn rkyt negara maju, diorg tak suko ubah atau tambah aksesori kenderaan mereka. Krn mereka mampu boli kenderaan impian mereka. Apo perlu ubah laie? Di Amerika dgn duit USD 500.00 je korang dah boleh boli keto 2nd hand secaro tunai. Best siot. Kalau kayo, diorg ubah keto tu secaro pro. Custom car, atau ubah semuo mengikut spec dan kehendak customer. Bukan mcm Msia, ubah ikut kehendak pomen. Ha Ha Ha.

3] Mcm tu jugak dlm bab boli rumah. Ado korang tgk omputih boli rumah, 10 tahun sok dio akan ubah rumah tuh? Tak, omputih takkan ubah plan layout rumah ey sobab dio mmg puas hati dan seleso dgn rumah tersebut. Tak mcm kito. Bilo boli rumah terutamo sekali di taman perumahan, 5 tahun sok dio akan tambah bosa an dapur. 5 tahun kemudian, ado duit sikit dio tambah bilik pulak. Dah pencen sok, bosa an ruang tamu. Nanti sonang nak buek kenduri tahlil bilo tuan rumah mati. Ngee… Apsal rkyt Msia terutamo yg melayu suko tambah2 ruang kek rumah ey? Sobab rumah yg dio boli dulu kocik. Tak seleso. Wlpn boli rumah kocik, tetapi harganya mahal nak mampus. Berbezo dgn omputih, diorg tak perlu tambah2 bhgn rumah ey sobab bosa dan diboli dgn harga yg berpatutan. Korang nmpk tak apo yg den nmpk?

4] Sikap org kito sbnrnya adolah reaksi krn tak mampu nak momboli harta impian mereka. Dlm kes ni rumah & kenderaan. Sobab apo diorg suko ubah2 dan tambah2 ni geng? Sobab tak mampu. Apo sobab tak mampu? Sobab kenderaan dan rumah yg mereka boli sgt mahal. Sobab apo mahal? Sobab cukai tinggi. Aii apsal cukai tinggi? Krn kjaan tak pandai mengurus kewangan. Sapo pilih kjaan yg tak pandai mengurus kewangan tu bai? Korang lah!

5] Sbnrnya bahayo bilo ubah dan tambah aksesori yg bukan2 pd keto. Sobab tak ikut spec. Sonang eksiden dan keto copek rosak. Yg kes ado org mati tingkap tertutup wlpn aircond pasang salah satu punco ey sobab pendawaian yg diubah krn nk bg laluan kpd aksesori tak perlu pun kpd keto. Nak makeup keto mcm Porche tapi risiko nyawo melayang maa.

6] Begitu jugak bilo tambah2 atau bosa an rumah. Pun tak ikut spec. Main arah yor pokojo indon tu tambah soket itu dan ini. Bosa an bilik itu dan ini. Rumah mmg nampk bosa dan bulih eksyen dgn jiran sebolah tapi natijahnya rumah mudah terbakar angkara pendawaian tak sempurna. Huhuhu. Krn sikap omputih vokal terhadap kjaan, mereka menikmati kebahgiaan hidup di dunio. .

Kesimpulan ey, rkyt Msia boli mahal tapi dapek ciput. Omputih pulak boli murah tapi dapek godang bai. Apopun, teruskan mengundi BN ye. Yeah! Aduka Taruna

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: