Pengundi wajar mengekalkan kerajaan yang ada dengan memilih BN


BALIK PULAU – Rakyat perlu membuat penilaian bijak pada Pilihan Raya Umum (PRU) akan datang dengan memilih parti yang punya agenda jelas untuk negara serta kekuatan dan kestabilan, demikian saran Pengerusi Biro Kebajikan Umno dan Ahli Parlimen Lenggong Datuk Dr Shamsul Anuar Nasarah.

Beliau berkata sudah tiba masanya rakyat di negeri ini (Pulau Pinang) mengambil kesempatan dalam pilihan raya akan datang untuk memilih parti dan kerajaan yang benar-benar mempunyai kekuatan untuk mentadbir negara dan negeri yang menjaga kebajikan rakyat.

“Sudah tiba masanya rakyat memilih parti yang bakal mentadbir ini adalah yang mempunyai kredibiliti ada kestabilan dari segi parti, mempunyai kekuatan dan perancangan untuk masa depan.

“Justeru tidak ada lain parti yang mempunyai ciri sebegini melainkan parti Barisan Nasional (BN) yang dipimpin oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak,” katanya kepada pemberita selepas program Umno Bantu Rakyat 2.0 di Bahagian Umno Balik Pulau yang menyaksikan 300 ibu tunggal menerima bantuan itudi sini hari ini.

Mengulas lanjut Shamsul Anuar yang juga Anggota Majlis Tertinggi Umno berkata rakyat Pulau Pinang telah memberi peluang kepada kerajaan DAP untuk mentadbir dan mereka sudah dapat melihat bagaimana kecelaruan dalam kepimpinan parti itu semasa parti itu mentadbir negeri ini.

“Kita lihat kerajaan Pulau Pinang pimpinan DAP tidak boleh memberi pembelaan malah banyakpolisi dan dasar yang mereka lakukan hanya menguntungkan sekelompok tertentu sahaja – mereka yang ada kepentingan di situ.

“Saya fikir perkara ini tidak boleh berpanjangan dan sudah sampai ketikanya kita rakyat Pulau Pinang bersikap matang.

“Apatah lagi negeri ini negeri yang punya potensi yang cukup besar dari segi ekonomi dan sebagainya. Jadi sudah tentu potensi yang ada di negeri ini hanya boleh dibangunkan oleh kerajaan BN yang sudah ada rekod kemampuan,” katanya.

Tambah beliau pihak pembangkang hanya bijak menabur fitnah dengan memburukkan pihak lawan bagi mempengaruhi rakyat dengan perkara yang tidak benar.

“Sangat jelas sejak PRU 12 dan 13, mereka memfitnah memburukkan pihak lawan dan mempengaruhi rakyat dengan perkara tidak benar dan bila rakyat terpengaruh dengan apa yang mereka sampaikan, maka mereka membina kekuatan daripada fitnah dan membohongi rakyat.

“Jadi sampai bila rakyat hendak terpengaruh dengan perkara ini,” katanya.

Shamsul Anuar berkata kerajaan BN terbukti bersifat adil dalam memberikan sebarang bentuk bantuan tanpa mengira siapa. – Bernama

Advertisements

MUHYIDDIN SEDIA JADI KULI


Mohd Puad Zarkashi MT UMNO. 1. “Saya sedia jadi kuli”. Itu yang Muhyiddin kata dalam satu majlis ceramah. Sebenarnya dia sudah pun menjadi kuli. Ibarat orang yang makan cili, maka dialah yang terasa pedasnya. Dan memang akan terus dikulikan oleh Tun M dan yang lain lain. 2. Orang lain pun nampak begitu. Sebagai Presiden parti, namanya terpinggir. Jangankan PM sementara, Timbalan Perdana Menteri sementara pun tidak tersenarai. Semasa dalam UMNO dia dijanjikan jawatan PM kalau Konspirasi mereka berjaya. Konspirasi itu meyakinkan kerana kononnya kertas pertuduhan telah siap sedia. 3. Di Milan Italy, Muhyiddin menunggu tindakan selanjutnya. Semua ternanti nanti sidang media beliau. Tetapi Muhyiddin tidak berani mengistiharkan supaya Najib meletak jawatan atau membuat peralihan kuasa seperti yang beliau lakukan terhadap Pak Lah. 4. Disitulah konspirasi dalaman mereka mula runtuh. Balik Malaysia, Muhyiddin menjadi defensif dan terpaksa keluar parti kerana mengikut skrip Tun M. Dan kini Muhyiddin seperti dicucuk hidung. Ikut sahaja kemahuan Tun M. Sebab itu bila dia kata dia kuli, ia mesti datang dari hatinya sendiri yang terasa sudah dikulikan. 5. Kini Muhyiddin tersepit. Semua Kajian termasuk oleh Merdeka Centre melaporkan dia akan kalah di Pagoh. Perlukah dia mencari tempat selamat di luar Pagoh? Sebagai anak jantan dia perlu kekal bertanding di Pagoh. 6. Apa yang berlaku kepada Muhyiddin sebagai Presiden PPBM adalah gambaran sebenar bahawa Tun M berkeupayaan untuk kembali menjadi diktator. Ia adalah bebanan baru kepada Pakatan Harapan.

SIAPA KATA NEGARA NAK BANKRAP??


Menurut data daripada Department of Statistics, Malaysia, jumlah perbelanjaan rakyat Malaysia di luar negara (melancong) adalah:

2012: RM37.7 billion
2013: RM38.6 billion
2014: RM40.7 billion
2015: RM41.7 billion
2016: RM43.4 billion

Ianya disokong oleh kajian yang dibuat Mastercard bahawa jumlah pelancong Malaysia keluar negara (outbound) meningkat setiap tahun iaitu 11.9 juta orang tahun ini dan dijangka meningkat kepada 14.9 juta pelancong ada tahun 2021.

Setiap tahun semakin banyak rakyat Malaysia melancong ke luar negara dan setiap tahun juga mereka membelanjakan lebih banyak wang di luar negara lebih banyak daripada wang yang dikirim oleh pekerja asing Malaysia ke negara mereka.

Apa yang boleh kita simpulkan daripada data dan angka seperti ini?

1. Pendapatan rakyat Malaysia meningkat sehingga mereka mampu ke luar negara dan membelanjakan wang di sana.

2. Momokan bahawa kos sara hidup meningkat seolah-olah majoriti rakyat Malaysia ini menghadapi hidup yang susah terlampau dilebih-lebihkan.

Kalau tanpa angka dan statistik di atas juga kita boleh lihat betapa banyak mereka yang memuatnaik gambar mereka bercuti ke luar negara. Ada yang pergi London, ada yang pergi South Korea, banyak yang pergi Jepun, Australia dan New Zealand. Tak termasuk yang bercuti di Thailand dan Indonesia.

“Yang kaya memang boleh melancong ke luar negara. Dekat Malaysia yang kaya makin kaya, yang miskin makin miskin.”

Ada logiknya juga kan? Mungkin yang melancong dan belanja duit di luar negara ni mereka yang kaya dan makin kaya setiap tahun. Tapi untuk pengesahan apa kata kita lihat statistik pelancongan domestik oleh pelancong domestik yang juga dikeluarkan oleh Jabatan Perangkaan Negara (DOSM).

Menurut DOSM, pelancong domestik yang terdiri daripada residen atau penduduk Malaysia membelanjakan RM66.5 billion melancong di dalam negara pada tahun 2016. Terdapat 66 juta pelancong domestik atau secara puratanya rakyat Malaysia bercuti dua kali setahun di dalam negara.

Perbelanjaan pelancong domestik di dalam negara juga meningkat setiap tahun:

2011: RM36.2 billion
2012: RM40.8 billion
2013: RM47.6 billion
2014: RM55.5 billion
2015: RM60.5 billion
2016: RM66.5 billion

Kalau tak melihat kepada data dan angka di atas, kita boleh tengok dengan mata sendiri bila musim cuti sekolah lebuhraya penuh sesak, hotel-hotel, chalet, homestay di kawasan-kawasan pelancongan penuh ditempah, dekat R&R nak masuk tandas pun kena beratur.

Kesimpulan yang saya buat di atas sebentar tadi masih sah. Rakyat Malaysia mempunyai taraf hidup yang lebih baik setiap tahun dengan pendapatan yang meningkat membolehkan mereka meluangkan masa bersama-sama keluarga dengan melancong ke luar dan dalam negara.

Kos sara hidup memang meningkat setiap tahun, tetapi pendapatan juga meningkat seiring kalau tidak lebih tinggi setiap tahun.

Ringgit jatuh, pelaksanaan GST, pemansuhan subsidi bahan api juga bukan halangan untuk rakyat Malaysia daripada terus melancong dan berbelanja wang.

Ucapkan tahniah kepada diri anda sendiri kerana berbelanja dan menyumbang kepada ekonomi negara dan tempatan (untuk pelancong domestik).

Untuk sebuah negara yang selalu digelar sebagai negara menuju kemuflisan, bankrap oleh sesetengah pihak rakyatnya masih boleh bebas melancong dan berbelanja tanpa halangan.

Mana satu anda nak percaya? Propaganda bersifat auta atau fakta disokong data dan fakta

Gerakan Boikot Undi Dan Undi Rosak: Calon PM Pakatan Harapan Antara Punca?


Dalam sedap-sedap Pembangkang dapat momentum kononnya rakyat dah tolak BN, tiba-tiba wujud pula gerakan boikot undi dan undi rosak oleh anak muda yang kononnya berjaya ditawan hati mereka oleh Pembangkang.

Kenapa gerakan ini wujud? Sebabnya mudah sahaja, kerana calon PM yang diumumkan oleh Pakatan Harapan sendiri.

Nampak seolah-olah remeh namun butang panik kini telah ditekan oleh Pembangkang dengan pelbagai rayuan dan propaganda untuk menarik semula hati golongan ini.

Antara yang paling awal memujuk adalah Ambiga Sreenevasan, orang kuat BERSIH di pautan:

https://www.malaysiakini.com/news/408777

Namun dikalangan anak muda penyokong Pembangkang, kekecewaan mereka jelas terpampang dengan pemilihan calon PM.

Ini buktinya:

“Mereka tahu tentang politik, tetapi mereka tak suka kepimpinan Dr Mahathir. Disebabkan sejarah apa yang pernah Mahathir pernah buat dalam tempoh 22 tahun pemerintahannya dahulu. Mereka ‘rewind’ balik seolah-olah Pakatan kena ‘game’ dengan Dr Mahathir.”

-Anis Syafiqah Yusof , aktivis “Tangkap MO1”

Pautan: http://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2018/01/16/belia-anti-golongan-berkuasa-berbeza-pendapat-dr-m-jadi-calon-pm/

Isu Wan Azizah sebagai calon TPM juga dilhat membunuh semangat anak-anak muda keluar mengundi dek kerana track record beliau sendiri yang selama ini goyah dan tidak menyakinkan.

Sudahlah kesedaran mengundi dikalangan orang muda adalah rendah, kini ditambah pula dengan isu boikot undi dan undi rosak pula!

Tahniah PH kerana bunuh perjuangan sendiri dan sukarkan kemenangan sendiri!

Mahathir PM Sementara, DAP Yang Jadi Kabinet Kekal


Sejak Pengerusi Pakatan Harapan (PH), Dr. Mahathir Mohamad diumumkan sebagai Perdana Menteri, macam-macam usaha dilakukan oleh penyokongnya semata-mata untuk memberikan imej yang baik kepada beliau.

Ia termasuk membohongi rakyat bahawa ringgit Malaysia semakin mengukuh selepas Mahathir diumumkan menjadi Perdana Menteri kitar semula.

Walaupun hakikatnya Mahathir hanya menumpang hasil kerja orang lain iaitu Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Hakikatnya rakyat tahu bahawa Najib dan kerajaan Barisan Nasional terpaksa bekerja keras untuk menaikkan ekonomi Malaysia, terutama selepas pembangkang memburukkan negara ini.

Malangnya selepas ekonomi kekal stabil dan ringgit makin kukuh, pembangkang cuba mengambil kredit di atas kejayaan orang lain. Apabila menyentuh mengenai pentadbiran negara, kenapa PH hanya mengumumkan calon Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri sahaja?

Rakyat tahu Mahathir adalah Perdana Menteri sementara sebelum diserahkan kepada Anwar Ibrahim. Namun persoalannya mana anggota Kabinet bayangan Pakatan Harapan?

Kenapa tidak diumumkan sekali? Kenapa hanya jawatan Perdana Menteri dan Timbalannya sahaja diumumkan? Ada sesuatu hendak disembunyikan?

Sebenarnya jika diteliti, DAP adalah parti yang akan menguasai Kabinet jika PH menang pilihan raya umum ke-14 (PRU-14) kelak.

Pada dasarnya Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) mendapat kerusi paling banyak dalam pengagihan kerusi Parlimen di Semenanjung iaitu 52 kerusi, diikuti PKR dengan (51 kerusi), DAP (35 kerusi) dan PAN (27) kerusi .

Namun realitinya, DAP akan untung besar dalam hal ini. Walaupun DAP hanya 35 kerusi namun itu adalah kerusi yang sudah dimenangi DAP. Dalam PRU14, DAP yang akan menang banyak berbanding PKR, PPBM dan PAN.

PPBM? Parti itu belum pernah bertanding lagi pada PRU dan belum tentu boleh menang. Malah Mahathir sendiri belum tentu boleh menang di Langkawi, Putrajaya dan Kubang Pasu kerana itu adalah kawasan UMNO.

Di Gombak pun belum tentu Mahathir akan menang. Jadi sudah tentu ramai calon DAP akan membarisi barisan Kabinet jika PH menang kelak.

Baru baru ini tersebar maklumat berkaitan mesyuarat sulit DAP di Hotel Holiday Villa, Subang pada 7 Januari 2018 selepas berakhirnya Konvensyen Pakatan Harapan di Shah Alam.

DAP bermesyuarat sesama mereka sahaja dan menyatakan misi sebenar mereka. Agenda “Malaysian Malaysia” masih lagi agenda utama DAP.

DAP sebenarnya mahu kerusi kerusi penting seperti Timbalan Perdana Menteri Kedua, Menteri KDN, Menteri Kewangan, Menteri Pendidikan, Menteri MITI, Menteri Pertahanan, Menteri KPKT, Menteri JKR dan Speaker Dewan Rakyat.

Jawatan jawatan ini adalah jawatan dan posisi paling kanan dalam kabinet. Nampak sangatlah jawatan PM dan TPM yang di atas hanyalah sementara sahaja. Kalau DAP pegang majoriti menteri dalam kabinet dan juga menteri pertahanan, bila bila masa sahaja akan berlaku “coup de’tat” di Putrajaya.

Teresa Kok, Anthony Loke, Gobind Sigh Deo, Nga Kor Ming, Ngeh Khoo Ham, Tan Kok Wai, Lip Lee Eng, Tony Pua dan Liew Chee Tong, inilah bakal bakal nama kabinet Malaysia kalau Pakatan Harapan menang. Penuh dengan muka DAP, yang di atas sahaja ada nama Melayu.

Manakala PPBM yang mendapat banyak kerusi pada pengagihan parti itu belum tentu akan menang. Dengan krisis dalaman yang dialaminya termasuk yang terbaru kira-kira 100 ahli PPBM di Klang menyeberang ke UMNO, maka makin tenatlah PPBM dalam PRU14.

Sekali lagi, DAP akan menang dalam percaturan ini. Walaupun dapat kerusi yang sedikit di Semenanjung tetapi DAP akan tanding semua kerusi di Sabah dan Sarawak. DAP dijangka akan tanding 71 kerusi secara keseluruhannya, bukan hanya 35 kerusi seperti yang diumumkan.

Anggaran sebenar agihan kerusi pembangkang (termasuk Sabah & Sarawak) adalah seperti berikut ;

1) DAP – 71 kerusi

2) PKR – 70 kerusi

3) PPBM – 52 kerusi

4) PAN – 27 kerusi

5) Warisan – 2 kerusi

Jumlah – 222 kerusi

Ini jumlah sebenar agihan kerusi pembangkang. DAP yang dominasi. DAP yang akan kuasai semua menteri menteri dalam kabinet. Jawatan PM dan TPM hanya sementara sahaja.

Melayu seperti Mahathir akan buka jalan untuk DAP jadi PM dan TPM selepas itu. Sekali DAP dapat perintah, apakah senang hendak dapat balik kuasa?

Menangis air mata darah pun sudah tidak berguna. Habislah semua apa yang ada di Putrajaya. Felda, Mara, KWSP, KWAP, PNB dan Tabung Haji entahlah apa akan jadi kalau DAP sudah perintah.

Jangan biarkan mimpi ngeri ini terjadi. Jangan biar anak cucu kencing atas kubur nanti. Buatlah pilihan bijak hari ini. Beruang Biru BB741, Selasa 16 Januari 2018

Azmin beri ‘racun’ kepada Tun M’


Datuk Jamal Md Yunos

SHAH ALAM – “Bagai memberi racun kepada calon Perdana Menteri Pakatan Harapan, Tun Dr Mahathir Mohamad,” kata Ketua Umno Bahagian Sungai Besar, Datuk Jamal Md Yunos.

Jamal berkata demikian berhubung kesediaan Timbalan Presiden PKR, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali yang bersedia menawarkan Mahathir untuk bertanding di kerusi Parlimen Gombak pada PRU14 nanti.

Dakwa Jamal, Parlimen Gombak kini, merupakan kerusi yang tidak boleh dimenangi oleh Pakatan Harapan dalam PRU14 nanti.

“Apa yang Azmin beri kepada Tun M itu adalah sebagai racun bukannya madu, kerana beliau tahu di Gombak telah berlaku satu tsunami, di mana rakyat tak lagi sokong beliau dan Pakatan Harapan.

“Beliau tahu ini peluang beliau untuk bunuh Mahathir secara halus,” katanya kepada Sinar Online.

[ARTIKEL BERKAITAN: Azmin sedia beri laluan Tun M bertanding Parlimen Gombak]

Justeru, dakwa Jamal lagi, Azmin menawarkan kerusi Gombak kerana kerusi itu tak boleh lagi dimenangi oleh Pakatan Harapan.

Sinar Online hari ini melaporkan Azmin bersedia untuk memberi laluan kepada Mahathir untuk bertanding di kerusi yang disandangnya.

Menteri Besar Selangor itu berkata, beliau secara peribadi tiada masalah berbuat demikian, namun bergantung atas persetujuan.

Pulau Pinang, Selangor ‘Sorok’ Cukai Hartanah Tinggi


1. ADA sebabnya mengapa BN bertekad menurunkan cukai hartanah jika kembali berkuasa di Selangor. Apa yang berlaku di Selangor serta Pulau Pinang sekali amat tidak memberangsangkan. Hasil yang dibelanjakan untuk perbelanjaan pembangunan adalah lebih kecil berbanding bawah pentadbiran BN.

2. Di bawah pemerintahan BN, kadar bagi cukai berkaitan hartanah dan premis perniagaan di kedua-dua negeri itu tidaklah setinggi yang dikenakan sekarang. Di Pulau Pinang contohnya, kesan pentadbiran DAP ‘menempias’ bukan sahaja kepada pengundi Melayu, bahkan penduduk Cina dan India menerima impaknya.

3. Kos sara hidup di negeri itu semakin tinggi. Itu belum lagi dengan kenaikan cukai pintu, tarif air dan cukai-cukai perniagaan.

4. Tindakan kerajaan DAP Pulau Pinang yang mencanangkan kononnya menyerap cukai pintu untuk semua pemilik harta serta cukai GST bagi mengurangkan beban rakyat sudah dipersoal dan menjadi pertikaian.

5. Perkara itu berikutan pendedahan kerajaan negeri itu terlebih dahulu menaikkan cukai pintu sebanyak 14.29% atau RM83.40, 3 bulan sebelum pelaksanaan GST.

6. Penduduk Pulau Pinang pada 2014 hanya membayar cukai pintu berjumlah RM583.80. Bagaimanapun pada 2015, iaitu 3 bulan sebelum pelaksanaan GST, cukai pintu itu dinaikkan kepada RM667.20 iaitu bayaran sama yang perlu dibayar penduduk untuk 2016.

7. Meskipun selepas pengumuman pemotongan cukai pintu 6% untuk kesemua hartanah seperti diumumkan ketua Menterinya, Lim Guan Eng, penduduk masih perlu membayar sebanyak RM627.60 iaitu lebih tinggi daripada cukai pada 2014.

8. Di Selangor, cukai hartanah bermula dengan catatan angka sebanyak RM458.93 juta pada 2008 dengan cukai tersebut meningkat kepada RM1291.69 juta pada 2015. Ia menjadikan perbezaannya adalah sebanyak RM832.76 juta dalam masa 7 tahun.

9. Berbeza ketika Selangor di bawah pentadbiran BN, pada 2005 angka mencatatkan RM306.48 juta, RM309.28 juta pada 2006 serta RM330.03 juta pada 2008, sekaligus ia mencatatkan jumlah perbezaan yang sedikit berbanding sewaktu Selangor di bawah pentadbiran pembangkang.

10. Begitu juga di Pulau Pinang, ia bermula dengan jumlah RM19.23 juta pada 2008 meningkat kepada RM414.13 juta pada 2015. Itulah al-kisah cukai hartanah di Selangor dan Pulau Pinang ketika BN sudah pun merancang menurunkan kadar cukai itu sekiranya berkuasa semula terutama di Selangor.

*Sumber* : http://klxpress.com.my/editorial/29822-pulau-pinang-selangor-sorok-cukai-hartanah-tinggi.html